Hírek
2012. December 08. 05:00, szombat |
Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség
Januártól változnak a járműkezelési vizsgák és a kategóriák

Jogszerűség, nemzeti érdek és ésszerűség – e három tényező függvényében végzi munkáját a fővárosi Közlekedési Felügyelőség. A Rádió Orient műsorában Ipolyi-Keller Imre, a szakigazgatási szerv vezetője bemutatta a január 19-től várható változást a járműkezelési vizsgákban és a különböző kategóriákban. Emellett szót ejtett az elektronikus tanfolyamok megjelenéséről, az emberek türelmetlenségéről és a kátyúzásról is.
A fővárosi Közlekedési Felügyelőség a jogszabályok, a nemzeti érdek és az ésszerűség figyelembe vételével érvényesíti munkáját. A hatóság fontos feladata a közúti közlekedés biztonságának garantálása, a preventív jelenlét. Ipolyi-Keller Imre szakigazgatási szerv vezető fontos elemként emelte ki a felesleges tortúrák és költségek elkerülését. A Rádió Orient vendége emellett a hivatal kettős irányításáról is beszélt. A szakmai irányítói feladatokat a Nemzeti Közlekedési Hatóság látja el, míg a működtetés a kormányhivatal feladata – magyarázta.
Ipolyi-Keller kiemelte, a polgárok jelentős része járművezető, 90 százalékuk rendelkezik valamilyen vezetői jogosultsággal. „Nagy gond, hogy az emberek többsége amint kilép a kocsiból, gyalogosként megfeledkezik a KRESZ szabályokról. Ezzel rossz példát mutatnak az ifjúságnak” – hangsúlyozta.
Január 19-től számos változás történik a járműkezelési vizsgák és a különböző kategóriák területén. Ipolyi-Keller elmondta, a korábbi tanpályán végrehajtandó feladatok integrálódnak a forgalomban végzett gyakorlatok közé. „A jövő évtől az európai uniós normák átvétele kapcsán új járműkategóriák születnek, emellett bizonyos járműkategóriák eltűnnek. Ilyen lesz például a segédmotoros kategória AM néven való bevezetése, valamint a korábbi A korlátozott kategória A2-re való átnevezése. A korábbi engedélyeket továbbra is lehet használni, azonban képzések már nem indulnak a területen. Emellett a teherautósok 21 éves, míg a nagybuszosok 24 éves kor után szerezhetnek járművezetői jogosultságot. Továbbá december 1-jétől a motorosvizsgáztatás is megszűnik” – sorolta a vendég a változásokat.
Az OrientPress Hírügynökség közigazgatási rádiójának vendége a módszertani változásokról és a negatív jelenségekről is beszélt. A hivatalvezető elmondta, az elméleti képzésben megjelent az elektronikus képzés lehetősége, mely segítségével otthonról szerezhetünk hatósági igazolást. „Az állampolgárok részéről sajnos egyre nagyobb a türelmetlenség. A kezdőknek is lehetőséget kell adni ahhoz, hogy valós körülmények között gyakorolják az elsajátított ismereteket” – emelte ki Ipolyi-Keller.
A magyar lakosság 90 százaléka rendelkezik vezetői engedéllyel, 2010-ben 84 ezer B kategóriás jogosítványt adtak ki. Ipolyi-Keller kiemelte, a tavalyi évben ez a szám 78 ezerre csökkent. „Tartalék keletkezett a rendszerben, sokan későbbre tolják a vezetői engedélyszerzést. Jelenleg huszonvalahány ezer tanuló nem jelent meg a rendszerben. Ennek ellenére nagy az igény, az autósiskolák között kiszorító és gyilkos a verseny” – jelentette ki a közigazgatási rádió vendége.
A balesetek számának csökkenése ellenére emelkedett az utánképzésre jelentkezők száma. A felügyelőség dolga az, hogy visszazökkentse a bevont vezetői engedéllyel rendelkező embereket a közlekedés világába – emelte ki a vendég.
A kerékpár semmilyen szinten nem szerepel a járművezetői jogosultságot igénylő eszközök között. Így a jövőben a rendszám és a kerékpáros jogosítvány bevezetése sem várható. Ipolyi-Keller elmondta, a kerékpárosok hivatalos számonkérése és az azonosító jelzés kialakítása sem történik meg.
A Rádió Orient vendége további újításként a saját számlás áruszállítási igazolvány bevezetéséről is szót ejtett. „Ez a kategória a fuvarozó vállalkozók és a saját árut szállító cégek 7,5 tonnát meghaladó össztömegű járműveit érinti. December 4-től kötelező az engedélykiadás és a nyilvántartásba vétel” – foglalta össze a változást Ipolyi-Keller.
A közúthálózattal kapcsolatban a felügyelőség a beruházások engedélyezési hatáskörével bír. Ipolyi-Keller a kátyúzásról elmondta, a hivatal csak jelzési lehetőséggel rendelkezik. „Jelezzük a közút kezelője felé a hibát, hiszen egy-egy kátyú súlyos közlekedésbiztonsági következménnyel járhat” – zárta szavait a vendég.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Szeptember 13. 09:27, szombat | Belföld
Ejtőernyős gyakorlattal folytatódott az Adaptive Hussars 2025
Ejtőernyős ugrást hajtottak végre a Különleges Műveleti Parancsnokság katonái pénteken a Várpalota határában lévő nullponti lő- és gyakorlótéren.
2025. Szeptember 13. 09:26, szombat | Belföld
Lázár János részletes, szigorú és őszinte vizsgálatot kért a magyarkúti vonatbaleset ügyében
Minden részletre kiterjedő, \"szigorú és őszinte vizsgálatot\" kért a MÁV vezetésétől a Magyarkút megállónál péntek reggel történt vonatbaleset ügyében az építési és közlekedési miniszter.
2025. Szeptember 13. 09:24, szombat | Belföld
Orbán Viktor: a háborús fenyegetettség közvetlen
A Lengyelországot ért szerdai dróntámadás példázata annak, milyen veszélyes körülmények között élünk nap mint nap, a háborús fenyegetettség közvetlen
2025. Szeptember 12. 07:23, péntek | Belföld
Agrometeorológia: az Alföldön csak lassan mérséklődik az aszály
A hét első felének esői, záporai sokfelé adtak alapos öntözést, de a Duna-Tisza közének déli felén továbbra is igen száraz a talaj.