Hírek
2013. Március 28. 05:00, csütörtök |
Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség
Húsvéti csokit még a legszegényebbek is vásárolnak

A GfK Hungária háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásait monitorozó Háztartáspanel adatai azt mutatják, hogy hagyományokat követve húsvéti édességet a csokoládévásárláson általában spóroló, legalacsonyabb jövedelemmel rendelkezők is vásárolnak – elsődlegesen hipermarketekben. A háztartások kétharmadának ünnepi asztalára kerül sonka, melyből tavaly összességében körülbelül ugyanannyi fogyott, mint 2011-ben.
A húsvéti ünnepkörhöz szorosan hozzátartozik a tojás és a nyúl, mint termékenységi szimbólumok. A magyar háztartások közül legtöbben – a háztartások mintegy harmada – továbbra is hagyományos csokoládéfigurákat vásárol. Valamivel kisebb arányuk – kevesebb, mint egyötödük – vásárol húsvéti ajándékcsomagot, illetve meglepetést tartalmazó tojásokat.
Tavaly a húsvéti szezon a csokoládépiacon mind márciusban, mint pedig áprilisban éreztette hatását, hiszen az ünnep április 9-ére esett, így a háztartások már március során elkezdték beszerezni a húsvéti édességeket. Ezzel szemben 2011-ben április végére esett az ünnep, ennek megfelelően a szezon is áprilisra tolódott át. Minden második háztartás jellemzően 2-3 vásárlás alkalmával szerzi be az ünnepeken elfogyasztott húsvéti csokoládéfigurákat vagy ajándékcsomagokat.
A háztartások húsvéti édességekre legtöbbet hipermarketben költenek: a húsvéti csomagok esetében a csatorna forgalmi részesedése 36 százalék, míg a csokoládé figurák esetében 44 százalék. A hagyományos csokoládé figurák esetében a kisboltok szerepe is számottevő, a forgalom közel hatodát adják – a szupermarketekhez hasonlóan. A húsvéti csomagok forgalmában a hipermarket csatorna mellett a diszkontok részesedése is igen jelentős, a két csatorna együttesen a forgalom 70 százalékát adja.
Az ajándékot tartalmazó tojásokat jellemzően a fiatal, 40 évesnél nem idősebb háziasszony vezette gyerekes családok vásárolnak. Ezzel szemben a húsvéti ajándékcsomagok vásárlói között az idősebb, nagyvárosi háztartások szerepelnek nagyobb súllyal, ahol már nincs 14 évnél fiatalabb gyermek a családban. Vélhetően tehát nem saját fogyasztásra, hanem a külön háztartásban élő hozzátartozóknak, unokáknak kedveskednek vele. A nagyvárosok szerepe érthető, hiszen ilyen ajándékcsomagok elsősorban a modern kereskedelmi csatornákban – főként a hipermarketekben, szupermarketekben és diszkontokban – kaphatók.
Jövedelem szempontjából nem kiemelkedő egyik vásárlói szegmens sem a szezonális édességek piacán, a hagyománykövetés miatt az alacsonyabb jövedelmi kategóriába eső háztartások is vásárolnak húsvéti édességeket ugyanúgy, mint a magasabb jövedelmi kategóriákba tartozók. Ha azonban azt vizsgáljuk meg, hogy a különböző jövedelmi kategóriákba tartozó háztartások költése hogyan alakul teljes csokoládé-költésükhöz képest, akkor látható, hogy az alacsonyabb jövedelműek arányosan többet költenek húsvéti édességekre, vagyis bár csokoládévásárlásaikon általánosságban spórolnak, a húsvéti szezonális édességeket még mindig megveszik.
A húsvéti időszak másik slágerterméke a sonka. A háztartások teljes éves fogyasztási cikk kiadásaiknak 8 százalékát költik el feldolgozott húskészítményekre, összesen közel 230 milliárd forintot. A feldolgozott húskészítmények piacából 6 százalékkal részesedik a sonka. Elsősorban az áremelésnek tudható be, hogy 2012-ben több mint 12 százalékkal nőtt a sonka értékesítéséből származó forgalom, miközben mennyiségi növekedés ebben a szegmensben nem történt, azaz nagyjából ugyanannyi sonka fogyott 2012-ben, mint az előző évben. A sonkavásárlási csúcsidőszak egyértelműen a húsvét: az előző évben március-április során vásárolták meg a családok a teljes éves eladott mennyiség több mint felét. A háztartások több mint kétharmadának a kosarába kerül sonka az év során legalább egyszer, azonban a tavasz első két hónapjában érzékelhetően megugrik, közel duplájára bővül a vásárlók száma egy átlagos hónaphoz képest.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Augusztus 22. 07:43, péntek | Belföld
Újraindul a vasúti személyszállítás Bukarest és Kijev között
A Bukarest és Kijev közötti vasúti személyszállítás újraindításáról állapodott meg Románia és Ukrajna - jelentette be Ionel Scriosteanu, a bukaresti közlekedésügyi minisztérium államtitkára.
2025. Augusztus 22. 07:42, péntek | Belföld
Agrometeorológia: számottevő csapadék várható, de nem elegendő mennyiségben
Számottevő csapadék várható csütörtökön és pénteken, bár nem egyenletes területi eloszlásban és nem elegendő mennyiségben - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.
2025. Augusztus 22. 07:40, péntek | Belföld
Orbán: folytatni kell a béke iránt tett erőfeszítéseket
A béke irányába tett erőfeszítéseket és a Trump elnök által kezdeményezett tárgyalási folyamatot folytatni kell - írta a miniszterelnök a csütörtöki kormányülés után közzétett Facebook-bejegyzésében.
2025. Augusztus 22. 07:39, péntek | Belföld
Kiemelt érdeklődés övezte az ünnepi rendezvénysorozatot
Kiemelt érdeklődés övezte az ünnepi rendezvénysorozatot, a Szent István Nap több mint száz, zenei, kulturális és gasztronómiai programja hat napon át várta a közönséget Budapest több helyszínén.