Városlista
2025. december 14, vasárnap - Szilárda

Hírek

2014. Július 12. 05:00, szombat | Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Csepreghy: 70-90 milliárd lehet az uniós bírság

Csepreghy: 70-90 milliárd lehet az uniós bírság

Az aszfaltkeverő üzemek kapcsán kivethető uniós bírság a 600 milliárd forintos projektállomány legfeljebb 20 százaléka lehet. Ez mintegy 70-90 milliárd forint, ennyit kell a korábbi projektekből kivonni, és új, 2015-ig szóló tendereket kiírni - mondta a fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkár. A büntetésbe pedig bevonhatják a az útépítő cégeket is, de csak az európai bizottsági (EB) döntést követően.

Csepreghy Nándor a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában pénteken ismertette: az útépítéshez használt aszfaltot uniós előírás szerint meghatározott hőmérsékleten kell előállítani, szállítani, és beépíteni. Ha ez nem történik meg, az aszfaltot nem lehet felhasználni.

Közölte, hogy kétféle gyakorlatot alkalmaztak a tagállamok, Magyarország azt alkalmazta, hogy kilométerben meghatározta a közbeszerzési kiírásban az aszfaltkeverő telep távolságát a beépítés helyétől. Ezt az eljárást minősíti az Európai Bizottság versenykorlátozónak, és ezért 2007-ig visszamenőlegesen bírságot szabna ki Magyarországra. A bizottsági álláspont helyességét a kormány vitatja.

Jelezte: jelenleg a teljes, mintegy 600 milliárd forintnyi projektállomány, több száz közbeszerzés dokumentációjának tételes áttekintése zajlik, megvizsgálják, hogy az egyes közbeszerzéseknél milyen szabályt alkalmaztak a magyar ajánlatkérők.

Csepreghy Nándor arra a kérdésre, hogy az útépítő cégeknek fizetni kell vagy sem, azt felelte: a kormány a bizottsági indoklás szerint - amely megnevezi a szabálytalanságot elkövető szervezetet, így például a pályázat kiíróját, vagy kivitelezőt - fogja kialakítani az álláspontját, a vita még nincs lezárva.

Az uniós korrekció összege nagyjából 70-90 milliárd forint lehet a becsléseik szerint. Magyarország ezeket a forrásokat nem veszíti el, erre a keretösszegre új útépítéseket kell indítani, amit 2015-ig kell befejezni - emelte ki. Közölte: reményeik szerint a bizottság állásfoglalása világos indoklást fog tartalmazni, meghatározza, hogy Magyarországon ennek ki volt a felelőse.

A Világgazdaságban pénteken megjelent nyilatkozatában Cspreghy Nándor azt is kijelentette, hogy ha az EB azt állapítja meg, hogy a döntéshozók, illetve a kedvezményezettek hibáztak, amikor az uniós szabályoknak nem megfelelő gyakorlatot alkalmazott Magyarország az útépítéseknél, a közös teherviselés alapján az érintett kiírókat és kivitelezőket is be kell vonni a felelősségre vonásba.

Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a TV2 Tények című csütörtök esti híradójában az EB vizsgálatával kapcsolatban megerősítette, nem terveznek különadót kivetni az útépítő cégekre. Azt mondta, a magyar kormány megvédi a magyar cégeket, de csak azokat.

Ezek érdekelhetnek még

2025. December 14. 09:03, vasárnap | Belföld

MÁV: jön az éves ország- és vármegyebérlet december közepétől

2025. December 14. 09:01, vasárnap | Belföld

Navracsics Tibor: az ajkai az ország egyik legversenyképesebb kórháza

Az Ajkai Magyar Imre Kórház az ország egyik legversenyképesebb intézménye, amely az elmúlt négy esztendőben több mint 5 milliárd forinttal gazdagodott

2025. December 14. 09:00, vasárnap | Belföld

Mohácson tartott gyűlést a DPK

Az összefogás és a béke iránti elkötelezettségre buzdították hallgatóságukat a Digitális Polgári Körök (DPK) Mohácson rendezett háborúellenes gyűlésének felszólalói szombaton.