Hírek
2012. Június 03. 07:24, vasárnap |
Belföld
Forrás: stop.hu | Fotó: Premier
360-as tempónál még garantáltan nem mozizott
Forgalomba állt az Alstom által gyártott új, tűzpiros nagysebességű szuperexpressz, az AGV .italo. Az új szerelvények a 800 kilométer hosszú Nápoly - Róma - Firenze - Bologna - Milánó vonalon szállítják a gyors, kényelmes és biztonságos utazásra vágyókat több mint 300 km/h átlagsebességgel.
Ezzel a sebességgel az AGV mintegy másfél óra alatt tenné meg a Szombathely Nyíregyháza távolságot. Az AGV .italo belső terét, amelyben egy 39 fős moziterem is helyet kapott, a Ferrarikat, Lamborghiniket, Bugattikat és még számos legendás szupersportkocsi formatervét készítő Giorgetto Giugaro tervezte.
Szuperexpresszek 3600 Ferrari árából
Az olasz Nuovo Trasporto Viaggiatori vasúttársaság (NTV) 2008 januárban kötött szerződést az Alstom Transport-tal 25 újgenerációs, nagyon nagysebességű AGV (Automotrice à grande vitesse) szerelvény megtervezésére és legyártására, összesen 650 millió euró értékben.
40 kerékkel és két mozdonnyal kevesebb
Az AGV kényelmének és rendhagyó sebességének hátterében két úttörő műszaki megoldás áll: a mérnökök a kocsik között helyezték el a forgóvázakat, amitől nemcsak stabilabb, de könnyebb is lett a szerelvény, hiszen kocsinként egy forgóvázzal kevesebbre (egy 11 kocsiból álló szerelvény esetében például 22 helyett mindössze 12 forgóvázra) volt szükség. Az AGV tervező mérnökei azonban még tovább mentek az innovációban: az új szuperexpressz szerelvénynek - funkcionális értelemben - ugyanis nincs mozdonya, mivel a forradalmian új, állandó mágneses szinkronmotorokat magukra a forgóvázakra, azaz közvetlenül a kerekekre szerelték. Ezzel a megoldással 20%-kal több férőhelyet alakíthattak ki a tervezők egy mozdonnyal rendelkező vonathoz képest, tovább csökkent a szerelvények súlya, egyenletesebb lett a meghajtás, és javult az erőátviteli rendszer teljesítménye is.
Mozi a fedélzeten - színes, szélesvásznú kényelem
Az első olasz magánvasút, az NTV által áprilisban felavatott 200 méter hosszúságú vonatok, összesen 460 utasnak biztosítanak kényelmes ülőhelyet. A 25 darab, egyenként 26 millió euró értékű AGV .italo szerelvények mindegyike kínál ingyenes wifi internet elérést, TV adást, állítható bőrüléseket, de egy 39 fős moziterem is helyet kapott a vonatokon. A híres olasz tervező. Giugaro által tervezett 2,75 méter széles belső tér elrendezése és az ergonomikus kialakítás elegendő helyet biztosít a nagy csomaggal utazó utasok számára is. Az utasok kényelmének érdekében, az AGV .italo padlószintje a hagyományos konstrukciójú vonatoknál 10 centiméterrel alacsonyabb, megkönnyítve a be és kiszállást. A kocsikat modern világítás rendszerrel szerelték fel, továbbá az utazás közbeni zaj és rezgés szintjét minimálisra csökkentették a fokozott kényelem érdekében.

Fotó: Premier
Nem csak tűzpiros, de "zöld" is
Az AGV tervezésekor nemcsak az utasok, hanem a környezeti szempontokat is figyelembe vették, így a vonat mintegy 70 tonnával könnyebb a hasonló méretű szerelvényeknél, egy ülőhelyre vetítve pedig 30% kevesebb energiát fogyaszt. Mindemellett 98%-ban újrahasznosítható anyagokból készült.
Ezek érdekelhetnek még
2025. December 17. 07:48, szerda | Belföld
DPD Hungary: kézbesítési késések alakultak ki a nagy csomagforgalom miatt egyes budapesti és főváros környéki területeken
2025. December 17. 07:45, szerda | Belföld
Varga Mihály szerint csak 2027 második felére érhető el fenntartható módon az inflációs cél
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) inflációs célja 2027 második felében érhető el fenntartható módon, de a szeptemberi előrejelzéshez képest az idén és jövőre is alacsonyabb lehet az infláció
2025. December 16. 07:10, kedd | Belföld
Orbán Viktor: ha békepárti kormányt választunk, béke lesz, ha Brüsszel-párti kormányt választunk, háború lesz
2025. December 16. 07:05, kedd | Belföld
Lázár János: Magyarországon a közlekedés mindenki számára legyen alapjog
Magyarországon a közlekedésnek mindenki számára alapjognak kell lennie - hangoztatta az építési és közlekedési miniszter hétfőn délelőtt a Vas vármegyei Rábapatyon, ahol egy autóbuszmegállóban tartott sajtótájékoztatót.